Práve prebiehajúca pandémia sa stala katalyzátorom krízy, ktorej príchod ohlasovali finanční odborníci už dlhší čas. Radikálne reštrikčné opatrenia rýchlo nabrali globálny rozmer, svetová ekonomika stagnuje a aj tí, ktorí si boli doposiaľ istí silou svojho investičného portfólia, začínajú pochybovať, či budú ich peniaze naďalej v bezpečí.
Strach a panika môžu pritom viesť k nekritickým úvahám o „zázračných“ investičných príležitostiach a neraz k unáhleným rozhodnutiam. Ako sa ich vyvarovať a ako prečkať koronakrízu bez nežiaducich finančných strát, radia Juraj Krátky a Tomáš Marek, investiční špecialisti a zakladatelia Fundraise Capital.
Prečo je know-how privátnych bankárov niečo, čo dnes potrebujete viac ako kedykoľvek predtým?
Jedným z hlavných dôvodov je potreba nájdenia spoľahlivého, z praxe a odborných skúseností vychádzajúceho zdroja relevantných ekonomických informácií. Na také internet jednoducho nestačí. „Je to zvláštne, keď človek správny nečíta, nemá informácie, no ak ich číta až príliš, je rovnako dezorientovaný,“ upozorňuje na riziko dezinformácií Juraj Krátky. „Na súčasnej situácii veľmi kriticky vnímam to, ako zlyháva zodpovednosť médií púšťať von informácie citlivo a neskreslene. Prirovnal by som to k hokejovým majstrovstvám sveta, kde je odrazu každý z nás tréner a najväčší odborník. Tým, že sú teraz všetci doma, sa každý pasuje do úlohy najväčšieho analytika, ekonóma či dokonca virológa.“
„Aj kvôli tomuto vyzývame našich klientov, aby boli ešte viac obozretní a všetko radšej čítali dvakrát. Je lepšie veci skonzultovať a nenaletieť, ako sa nechať obalamutiť,“ dopĺňa kolegu Tomáš Marek. „Skratové konanie ľudí sa v ostatnom čase ukazuje stále častejšie. Napríklad v prípade, keď ľudia húfne vyberali peniaze z bankomatov, lebo sa medzi nimi začalo šíriť, že neskôr to už nebudú môcť urobiť. Niečo takéto je totálne kontraproduktívne. Ľudia si vybielia účty, lebo sa niekde dozvedeli, že keš nebude?! Podobná panika prišla po poplašnej informácii, že ľuďom v bankách hrozí zdanenie vkladov nad stotisíc eur. A takýchto nezmyslov je veľa...“
Podľa zakladateľov Fundraise Capital je panické správanie prirodzené a adekvátne vzhľadom na všadeprítomnú neistotu. Pozorujú ho aj u svojich klientov. „Stáva sa mi, že musím klientom pripomínať, že nepanikárili, keď podpisovali stámiliónové zmluvy, no keď im klesne ropa o desať percent, volajú mi päťkrát za deň,“ prezrádza Tomáš Marek. „Tí klienti často žijú dennodenne v strese. Naším cieľom je ich upokojiť, spomaliť a nájsť spolu konštruktívne riešenia.“
Rešpektovaná autorita v oblasti sprostredkovania investičných služieb
Fundraise Capital má ambíciu stať sa inštanciou, na ktorej expertízu sa bude možné bezvýhradne spoliehať. „Hoci sú naši klienti sčítaní a rozhľadení, ekonomické správy si verifikujú u nás a pred kľúčovými rozhodnutiami si vždy nechajú poradiť. Do pozície investičných autorít sme sa nedostali zo dňa na deň, ale po rokoch budovanej dôvery, ktorú považujeme za nevyhnutný predpoklad dobre nastaveného vzťahu klient-bankár. Nemáme vo zvyku rozdávanie senzačných sľubov, namiesto toho sa snažíme vysvetľovať, usmerňovať, ctíme si gentlemanské dohody a prinášame reálne výsledky. Kým klientovi dáme konkrétne odporúčanie, pýtame sa sami seba, či by sme danú investíciu podnikli, aj keby išlo o naše vlastné peniaze,“ odkrýva filozofiu spoločnosti Juraj Krátky.
Istota stabilných výnosov
Dvaja investiční špecialisti, ktorých spájajú bohaté profesionálne skúsenosti v oblasti privátneho bankovníctva na Slovensku aj v zahraničí, sami žiadnej panike neprepadajú. „Nie je to prvá kríza, ktorú zažívame. Ten vzrast, expanzia a pád sú prirodzené veci. Tak je to aj v živote či v práci. Po extrémnom raste zákonite príde pokles. Podstatné je vedieť pohotovo zareagovať a včas sa adaptovať na zmeny,“ zamýšľa sa Tomáš Marek. „Držíme sa hesla, že sa treba naučiť plávať skôr, ako sa začnete topiť. Naše finančné zdroje sú dobre nastavené a vďaka disponovaniu nástrojmi s fixným výnosom sa nás kríza nijako prudko nedotkla. Klienti dostávajú výnosy na polročnej či ročnej báze a tým pádom nezažívame stresy, ak trhy padajú rádovo v percentách denne. Popritom sústavne monitorujeme možnosti zhodnotenia doma aj v zahraničí. Za všetky spomeniem aspoň najnovšiu príležitosť exkluzívnej spolupráce s úspešnou slovenskou firmou Dedoles.“
„To, že k veciam zo zásady pristupujeme konzervatívne, sa mohlo v čase rastu zdať zvláštne, no teraz sa ukazuje, aké je to dôležité. Keď totiž všetko naokolo klesá, my si stále držíme ten stabilný výnos a vieme zabezpečiť klientom to, na čom sme sa vopred dohodli,“ dodáva Juraj Krátky.
Pred podpisom dezinfikujú perá
Súčasťou adaptačného procesu firmy sa stalo aj dodržiavanie nariadení o sociálnom odstupe. Podľa predstaviteľov Fundraise Capital sa tento – zdanlivo limitujúci – režim, paradoxne, ukazuje ako pozitívny impulz k skvalitneniu služieb. „Ja to vnímam tak, že sme ešte viac zefektívnili náš prístup ku klientovi. Je to zrejme aj tým, že sme oddýchnutí a doma s našimi rodinami a deťmi. Biznis potom riešime s úplne čistou hlavou. To, že môžeme byť s našimi najbližšími, nám dodáva energiu a zdravý nadhľad,“ vyzdvihuje výhody netypického pracovného módu Juraj Krátky.
Nezvyčajné okolnosti neraz vedú k nezvyčajným situáciám, no klientsky servis vo Fundraise Capital v ničom nezľavuje zo svojich zvyčajných kvalít. „Tento týždeň som bol podpisovať zmluvu u klienta doma, kde sme všetci mali rukavice a rúška a pero sme pred každým podpisom sprejovali dezinfekciou. Na hraniciach zas musím donekonečna vysvetľovať policajtom, že áno, potrebujem ísť do Bratislavy, lebo spravujeme ľuďom peniaze,“ hovorí Tomáš Marek. „Je to zodpovedná robota a klienti očakávajú špičkový servis, na aký boli u nás vždy zvyknutí. Koronakríza rozhodne nie je dôvodom, aby sme im ho neposkytli v plnej miere tak ako doteraz.“